Onze dirigent :

Dirk Vermeir

Dirk Vermeir begon zijn muzikale studies aan de Academie van zijn geboortestad
Dendermonde. Hij vervolgde zijn studies aan het Lemmens-instituut in Leuven en aan
het Conservatorium van Gent. Hij behaalde Eerste Prijzen notenleer,
muziekpedagogie, kamermuziek, harmonie, contrapunt, fuga, het Laureaatsdiploma
voor piano, en later ook het Meesterdiploma piano.
Na zijn studies was hij leraar aan de academies van Lede, Wetteren en Dendermonde (piano, kamermuziek, koor en vocaal ensemble, harmonie), het Lemmens-instituut en
het conservatorium van Gent (harmonie, praktische harmonie en didactiek).
Sinds 1989 is Dirk Vermeir directeur aan de Academie voor Woord, Muziek en Dans in
Lebbeke.
Als klavierspeler (piano, klavecimbel, harmonium, keyboard, positieforgel) en dirigent
verzorgde hij tal van concerten op festivals in binnen- en buitenland, werkte mee aan
televisie-, radio-, en CD-opnamen en gaf zomercursussen voor ensembles in Duitsland,
Frankrijk en Engeland.
Op zijn programma vinden we diverse stijlen: oude muziek, klassiek, gospel, close
harmony, musical, volksmuziek en improvisaties.
Hij werkte samen met heel wat koren, solisten en ensembles, waaronder Men's
Voices,
Flanders Baroque Consort and Players, White'n Black, European Intervoices Choir,
Canta Murceka enz.
Als voorzitter en dirigent heeft hij leiding van het Gymel Ensemble, dat zich op de
koorwedstrijd in 2008 klasseerde in uitmuntendheid.
Sinds begin 2020 dirigeert hij ook ons koor

Wie zijn wij ?

Het Ruysscheveldekoor vierde in 2019 zijn 40-jarig jubileum. Tijdens de dertig voorbije jaren beleven de koorleden muzikale vreugde aan hun Wieneravonden en zijn ze vaak de gast en de gastheer of gastvrouw van buitenlandse koorgezelschappen. Hoogtepunten zijn een optreden in de Domkerk te Keulen en in de Sankt-Stephansdom te Wenen. Het is dirigent Tony De Ruysscher die het koor negentien jaar lang bezielt.

In 1998 wordt Sebastiaan Van Steenberge de nieuwe dynamische dirigent. Onder zijn leiding krijgt het koor een nieuw elan. Het populaire genre wordt nu aangevuld met Engelstalige koorwerkjes en creaties van de dirigent zelf. De uitvoering van het Requiem van Sebastiaan van Steenberge in Stekene en de Antwerpse kathedraal wordt door meer dan duizend aanwezigen op enthousiast  applaus onthaald.

In augustus 2002 neemt Carlo Claes de  leiding van het Ruysscheveldekoor over. Tot half september 2009 probeert hij de koorleden aan te moedigen.

Vanaf september 2009 staat het Ruysscheveldekoor onder deskundige leiding van Bert Peeters.

Naast vele gesmaakte concerten brachten we onder zijn leiding en samen met 'de Koninklijke Harmonie De Ware Vrienden' in november 2018 de muzicale evocatie  "Stekene in den grooten oorlog".

In 2019, juist voor de covid-epidemie uitbrak en het culturele leven voor enige tijd stillegde, werd het dirigeerstokje overgenomen door Dirk Vermeir.

Deze dirigeerde ons koor in november voor een geanimeerd en sfeervol gospelconcert, samen met het koor haMuze en het Gymel-ensemble  .

Voorzitter en penningmeester :Norbert Van den Abeele

Dirigent :  Dirk Vermeir

Secretaris : Willem De Block

Bestuursleden :

Godelieve De Block

Louisa Polfiet

Ronny Polspoel

Magda Konings

Zin om mee te zingen? wij repeteren elke donderdagavond om 19.45 u in het lokaal van de harmonie: Polenlaan 35 Stekene